A school-based health intervention has a positive impact on body composition and micronutrient status among South African primary schoolchildren

Longitudinal analyses of a cluster randomized controlled trial with 1'304 primary schoolchildren (grade 1 – 4) recruited from public schools in Gqeberrha (South Africa) showed that a school-based health intervention program (including physical education plus moving-to-music and multimicronutrient supplementation) had a positive effect on the trajectory of fat free mass.
Some of the associations were mediated by changes in micronutrient status (e.g. zinc concentration).

The study highlights the complexity of the relationships and provides insights into which mechanisms can be held indirectly responsible for the effects found.

More Details about this study are available here.

Eine schulbasierte Gesundheitsintervention wirkt sich positiv auf die Körperzusammensetzung und den Mikronährstoffstatus südafrikanischer Grundschüler aus

Längsschnittanalysen einer randomisierten, kontrollierten Clusterstudie mit 1'304 Grundschülern (1. bis 4. Klasse), die aus öffentlichen Schulen in Gqeberrha (Südafrika) rekrutiert wurden, zeigten, dass eine schulbasierte Gesundheitsintervention (einschliesslich zusätzlichem Sportunterricht und «Bewegung zu Musik» sowie Multimikronährstoffsupplementierung) eine positive Wirkung auf die Entwicklung der fettfreien Masse hatte. Einige der Zusammenhänge wurden durch Veränderungen im Mikronährstoffstatus (z. B. Zinkkonzentration) vermittelt.

Die Studie verdeutlicht die Komplexität der Zusammenhänge und gibt Aufschluss darüber, welche Mechanismen indirekt für die gefundenen Effekte verantwortlich gemacht werden können.

Weitere Details zu dieser Studie finden sich hier.