Adolescents and young adults show accelerated ageing of the neck vessels with increased risk factors for arteriosclerosis in childhood

In a cooperation with the Robert Koch Institute Berlin, working group PD Dr. Neuhauser, health data of children and adolescents (3 − 17 years) from the KiGGS2 study were evaluated and the wall thickness of the carotid artery (intima-media thickness of the carotid artery; cIMT) was measured 11 years later (14 − 28 years) using ultrasound. In those adolescents and young adults who were already exposed to classic cardiovascular risk factors such as elevated blood pressure or obesity in childhood and adolescence, the measurement of the intima-media thickness of the carotid artery showed a more intensive thickening than in unexposed children and adolescents. This observation means that children and adolescents who are exposed to classic cardiovascular risk factors already show accelerated ageing of their arteries in adolescence or young adulthood. This result highlights the need for preventive measures to maintain cardiovascular health in childhood and adolescence.

The publication with Dr. Karsten Königstein from Prof. Schmidt-Trucksäss' team as first author can be found in the Journal of Adolescent Health.

Jugendliche und junge Erwachsene zeigen eine beschleunigte Alterung der Halsgefässe bei erhöhten Risikofaktoren für Arteriosklerose in der Kindheit

In einer Kooperation mit dem Robert-Koch-Institut Berlin, Arbeitsgruppe PD Dr. Neuhauser, wurden Gesundheitsdaten von Kindern und Jugendlichen (3 − 17 Jahre) aus der KiGGS2-Studie ausgewertet und die Wanddicke der Halsschlagader (Intima-Media Dicke der A. Carotis; cIMT) 11 Jahre später (14 − 28 Jahre) mit Ultraschall gemessen. Bei denjenigen Jugendlichen und jungen Erwachsenen, die bereits in der Kindheit und Jugend gegenüber klassischen Herz-Kreislauf-Risikofaktoren wie erhöhtem Blutdruck oder Übergewicht exponiert waren, zeigte sich bei der Messung der Intima-Media Dicke der Halsschlagader eine stärkere Verdickung als bei nicht-exponierten Kindern und Jugendlichen. Diese Beobachtung bedeutet, dass Kinder und Jugendliche, die mit klassischen Herz-Kreislauf-Risikofaktoren belastet sind, bereits in der Jugend bzw. im jungen Erwachsenenalter eine beschleunigte Alterung ihrer Arterien aufweisen. Dieses Resultat stellt die Notwendigkeit von präventiven Massnahmen zum Erhalt der Herz-Kreislauf-Gesundheit bereits im Kindes- und Jugendalter heraus.

Die Publikation dazu mit Dr. Karsten Königstein aus dem Team von Prof. Schmidt-Trucksäss als Erstautor finden Sie im Journal of Adolescent Health.