Successful acquisition of additional funding for the HIT GLAUCOMA project

PD Dr. Julia Kröpfl, Research Associate at DSBG, has successfully secured funding totaling CHF 45,000 from the SwissLife and FAG Basel foundations. These funds will be used to explore two additional research questions within the framework of the HIT GLAUCOMA project in Prof. Dr. Henner Hanssen's team.

On one hand, the research will investigate how high-intensity interval training influences the cellular changes associated with microvascular endothelial damage, which commonly occurs in patients with glaucoma. On the other hand, the study will explore whether physical training can positively impact the connection between the gut microbiome and eye health in glaucoma patients. For this purpose, Dr. Kröpfl has established an international collaboration with Prof. Dr. Sara Campbell from Rutgers University in New Jersey, USA. This collaboration promotes interdisciplinary exchange and provides new insights into the role of the microbiome as an immunological regulator in glaucoma therapy.

Thanks to the successful acquisition of this funding, the HIT GLAUCOMA project can be expanded to consider cellular aspects and develop innovative therapeutic approaches.

Congratulations!

Erfolgreiche Einwerbung von weiteren Fördermitteln für das HIT GLAUCOMA-Projekt

PD Dr. Julia Kröpfl, Wissenschaftliche Mitarbeiterin am DSBG, hat erfolgreich Fördermittel in Höhe von insgesamt CHF 45'000 von den Stiftungen SwissLife und FAG Basel eingeworben. Diese Mittel werden zur Erforschung zweier zusätzlicher Fragestellungen im Rahmen des HIT GLAUCOMA-Projekts im Team von Prof. Dr. Henner Hanssen verwendet.

Zum einen soll untersucht werden, wie hochintensives Intervalltraining die zellulären Veränderungen bei mikrovaskulären Endothelschäden beeinflusst, die häufig bei Glaukompatient*innen auftreten. Zum anderen wird erforscht, ob die Verbindung zwischen Darmgesundheit und Auge bei Glaukompatient*innen durch körperliches Training positiv beeinflusst werden kann. Für diese Fragestellung hat Dr. Kröpfl eine internationale Kooperation mit Prof. Dr. Sara Campbell von der Rutgers University in New Jersey, USA, aufgebaut. Diese Zusammenarbeit fördert den interdisziplinären Austausch und liefert neue Erkenntnisse zur Rolle des Mikrobioms als immunologischer Regulator in der Glaukomtherapie.

Dank der erfolgreichen Einwerbung dieser Fördermittel kann das HIT GLAUCOMA-Projekt ausgeweitet werden, um auch zelluläre Aspekte zu berücksichtigen und innovative Therapieansätze zu entwickeln.

Herzliche Gratulation!