Exercise Intervention Shows Promise for Improving Physical and Cognitive Health among Forcibly Displaced Individuals

Camp

Refugee camp in Greece (Foto: DSBG)

Our recent study sheds light on the potential benefits of exercise and sport interventions for forcibly displaced individuals, a population facing elevated risks of PTSD and chronic pain. With global displacement surpassing 108.4 million people, the research offers valuable insights into how physical activity can support both mental and physical health in refugee camps.

The study, conducted by an international team from the Universities of Basel, Thessaly, Bern, and Zurich, involved 142 participants residing in a refugee camp in Greece. Over ten weeks, participants engaged in co-designed activities such as fitness training, martial arts, and ball sports.

Though the intervention did not show direct improvements in cognitive function or pain reduction, participants significantly boosted their cardiorespiratory fitness. This improvement was associated with faster reaction times in cognitive tasks, suggesting a link between physical fitness and cognitive performance. Additionally, regular participation hinted at potential reductions in pain, warranting further studies.

This research highlights the role exercise and sport programs could play in enhancing the overall well-being of displaced populations. It offers a simple approach to addressing both physical and cognitive health.

The Swiss Network for International Studies funded the study. The results can be examined in more detail in the Journal of BMC Medicine.

Bewegungsintervention zur Verbesserung der physischen und kognitiven Gesundheit bei Vertriebenen

Unsere neue Studie zeigt, wie Bewegungs- und Sportprogramme Vertriebene unterstützen können, ihre körperliche und mentale Gesundheit zu verbessern. Diese Bevölkerungsgruppe ist mit einem erhöhten Risiko für PTBS und chronische Schmerzen konfrontiert. Derzeit sind weltweit über 108,4 Millionen Menschen von ihrem Zuhause vertrieben.

Die Studie, durchgeführt in einem griechischen Flüchtlingslager, umfasste 142 Teilnehmende, die über zehn Wochen an Aktivitäten wie Fitnesstraining, Kampfsport und Ballsportarten teilnahmen, die gemeinsam mit den Teilnehmenden gestaltet wurden.

Obwohl keine direkten Verbesserungen der kognitiven Leistung oder Schmerzreduktion festgestellt wurden, zeigte sich eine deutliche Steigerung der kardiorespiratorischen Fitness. Diese Fitnesszuwächse waren mit schnelleren Reaktionszeiten in kognitiven Tests verbunden – ein Hinweis darauf, dass körperliche Aktivität die geistige Leistungsfähigkeit unterstützen kann. Zudem gab es Hinweise darauf, dass regelmässige Teilnahme möglicherweise Schmerzen verringern könnte.

Diese Ergebnisse zeigen, wie Bewegungs- und Sportprogramme zum Wohlbefinden von Vertriebenen beitragen können. Sie bieten eine einfache und wirksame Möglichkeit, sowohl die körperliche als auch die kognitive Gesundheit zu fördern.

Die Studie wurde vom Swiss Network for International Studies finanziert. Die vollständigen Ergebnisse sind im Journal BMC Medicine nachzulesen.