Lifestyle as a Key Factor in Cardiovascular Health: New Insights into Atherosclerosis

A recent comprehensive review reveals that an active lifestyle, heart-healthy diet, and stress management are crucial in reducing the risk of atherosclerotic cardiovascular disease (ASCVD). The study also sheds light on underlying mechanisms and provides practical recommendations for improving heart health.

A new comprehensive review by the professors Arno Schmidt-Trucksäss (DSBG, University of Basel), Alice H. Lichtenstein (Tufts University, Boston) and Roland von Känel (University Hospital Zurich) highlights the importance of lifestyle for cardiovascular health. The study shows that a sedentary lifestyle, low physical activity, poor dietary habits, and psychosocial stress significantly increase the risk of atherosclerotic cardiovascular disease (ASCVD).

Conversely, regular physical activity, optimal fitness levels, a heart-healthy diet, effective weight management, adequate sleep, stress reduction strategies, and addressing psychosocial risk factors are associated with a reduced risk of ASCVD. The authors offer mechanistic insights into factors such as low shear stress, increased reactive oxygen species production, chronic inflammation, platelet and coagulation activation, endothelial dysfunction, and sympathetic hyperactivity, which contribute to the development and exacerbation of ASCVD risk factors.

The review also summarizes practical recommendations to bridge the gap between scientific knowledge and clinical practice, aiming to enhance cardiovascular health at the population level.

The open access review is published in Atherosclerosis.

Lebensstil als entscheidender Faktor für die Herz-Kreislauf-Gesundheit: Neue Erkenntnisse zu Atherosklerose

Eine aktuelle Übersicht zeigt, dass ein aktiver Lebensstil, eine herzgesunde Ernährung und Stressbewältigung entscheidend sind, um das Risiko atherosklerotischer Herz-Kreislauf-Erkrankungen (ASCVD) zu senken. Das Review beleuchtet auch die zugrunde liegenden Mechanismen und gibt praktische Empfehlungen für eine bessere Herzgesundheit.

Eine aktuelle Übersichtsarbeit der Professoren Arno Schmidt-Trucksäss (DSBG, Universität Basel), Alice H. Lichtenstein (Tufts University, Boston) und Roland von Känel (Universitätsspital Zürich) beleuchtet die Bedeutung des Lebensstils für die Herz-Kreislauf-Gesundheit. Die Übersichtsarbeit zeigt, dass ein sitzender Lebensstil, niedrige körperliche Aktivität, schlechte Ernährungsgewohnheiten und psychosozialer Stress das Risiko für atherosklerotische Herz-Kreislauf-Erkrankungen (ASCVD) erheblich erhöhen.

Umgekehrt sind regelmässige körperliche Aktivität, optimale Fitness, eine herzgesunde Ernährung, effektives Gewichtsmanagement, ausreichender Schlaf, Stressbewältigungsstrategien und die Berücksichtigung psychosozialer Risikofaktoren mit einem verringerten Risiko für ASCVD verbunden. Die Autoren bieten mechanistische Einblicke in Faktoren wie niedrigen Scherstress, erhöhte Produktion reaktiver Sauerstoffspezies, chronische Entzündungen, Aktivierung von Thrombozyten und Gerinnung, endothelialer Dysfunktion und sympathischer Überaktivität, die zur Entwicklung und Verschlechterung von ASCVD-Risikofaktoren beitragen.

Das Review fasst auch praktische Empfehlungen zusammen, um die Kluft zwischen wissenschaftlicher Erkenntnis und klinischer Praxis zu überbrücken und so die Herz-Kreislauf-Gesundheit auf Bevölkerungsebene zu verbessern.

Nachlesen ist die Open Access publizierte Übersicht in Atherosclerosis.